Ősz Katalin

Az LI. Irinyi János Középiskolai Kémiaverseny döntője
2019. április 5-7., Debrecen


Az idei évben első alkalommal új helyszínen, a Debreceni Egyetemen rendeztük meg az Irinyi János Középiskolai Kémiaverseny döntőjét. Így nem csak a versenybizottságnak, hanem a szervezőbizottságnak az elnöke is új volt – szerencsére a versenybizottság tagjai és a MKE részéről a verseny szervezésében részt vevő „csapat” viszont a régi, így a szervezés és a lebonyolítás is gördülékenyre sikerült – bízunk benne, hogy ezt a részt vevő diákok és tanárok is így látták.

A megnyitót április 5-én tartottuk a Debreceni Egyetem Élettudományi Épületének nagy előadótermében. A diákokat, felkészítő tanáraikat és a gyerekeket kísérő szülőket Várnagy Katalin, az Irinyi szervezőbizottság elnöke, a DE Kémiai Intézetének igazgatója üdvözölte. Gratulált a részt vevő diákoknak, akik sok munkával, tanulással készültek és jutottak tovább az országos döntőbe. Reményeit fejezte ki, hogy az itt ülő 200 diák közülük kerülhetnek majd ki a jövő vegyészei, vegyészmérnökei, kémia tanárai, akikre bizony nagy szükség van és lesz. Ugyancsak köszöntötte a kísérő, felkészítő tanárokat, és megköszönte munkájukat, mellyel a kémia, a vegyészet szépségeit megmutatják az ifjú nemzedéknek. Azt is elmondta azonban, hogy – bár a Debreceni Egyetem, az egyetemi kampusz az elmúlt éves alatt sok új oktatási és egyéb létesítménnyel bővült, sok minden megújult – a Kémiai Épület változatlan. Sokan, akik valamikor ezen intézmény falai között tanultak és visszatértek, az idén 50. születésnapját ünneplő Kémiai Épület előadótermeiben ugyanazokat a padokat, a hallgatói laboratóriumokban ugyanazokat a laborasztalokat, fülkéket találják, mint amikor idejártak. Reményét fejezte ki, hogy az egyetemi és országos vezetés nemcsak szóban hangoztatja a természettudományos képzés fokozott támogatását, hanem az épület teljes felújítása is megvalósulhat ebben az évben.

A versenyt Simonné Sarkadi Lívia, a Magyar Kémikusok Egyesületének elnöke nyitotta meg. Arra bíztatta a versenyzőket, hogy ne izguljanak, és használják ki a verseny fordulói közötti szüneteket egy kis sétára a kampuszon, az egyetem környékén.

Kéki Sándor, a DE TTK tudományos dékánhelyettese – aki maga is vegyész és az Alkalmazott Kémiai Tanszék tanszékvezető egyetemi tanára – köszöntötte a Debrecenbe érkező diákokat és tanáraikat, és saját, kémiával kapcsolatos néhány élményéről is mesélt nekik röviden, de annál emlékezetesebben: a diákok még napokkal később is mosolyogva emlegették, hogyan lehet minden kémiai folyamatot és műveletet kapcsolatba hozni a töltött káposztával – amit egyébként „Debreceni módra” elkészítve valamennyien meg is kóstolhattunk a nyitó vacsorán.

Végül Ősz Katalin, a Versenybizottság elnöke néhány fontos tudnivaló, gyakorlati információ közlése után sok sikert kívánt a versenyhez.

A nyitóünnepség „záróakkordjaként” Csejtei Tamás, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának szaxofon szakos hallgatója szórakoztatta a közönséget néhány zenei részlettel.

Másnap az írásbeli és gyakorlati fordulókkal folytatódott a verseny. A kísérőtanárok, valamint a Kémiai Intézetből szervezett javítók munkájának eredményeképpen estére részleges eredményhirdetésre kerülhetett sor. A hagyományok szerint ezt az eredményhirdetést megelőzi egy előadás is – ezt idén Lente Gábor, a versenybizottság egyik tagja tartotta, aki ugyan jelenleg már a Pécsi Tudományegyetem professzora, de előtte hosszú ideig Debrecenben dolgozott, és jó pár egyetemi előadást tartott Általános Kémiából ugyanebben a teremben, több száz hallgatónak. Most viszont egy, a fiatalok számára még izgalmasabb témáról beszélt: a periódusos rendszerről. 2019 az Elemek Periódusos Rendszerének Nemzetközi Éve annak tiszteletére, hogy Dmitrij Ivanovics Mengyelejev 150 éve, 1869-ben alkotta meg a rendszer első, a mai tudásunk alapjának is tekinthető változatát. Erről világszerte sok különböző rendezvényen emlékeznek meg, a magyar események sorát éppen Lente Gábor előadása nyitotta február 26-án a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében. Az előadás végigtekintette a periódusos rendszer történetét, s ebben a „visszatekintésben” a hallgatóság is lelkesen részt vett: egyes elemeket a magyar nevükre a 19. század elején született javaslatok alapján kellett azonosítani, illetve más elemek ma használatos nevének eredetét is ki kellett találniuk. A termet megtöltő hallgatóság többfajta változatban is meghallgathatta az Elemek című dalt, illetve a Debreceni Egyetem munkatársa, Csontos Máté segítségével megismerhette a röntgenfluoreszcencia módszerét, amely egy teljesen ismeretlen minta elemösszetételének gyors és roncsolásmentes meghatározására alkalmas. A döntőn résztvevők már a regisztrációs csomag részeként mindannyian kézhez kaptak a legújabban elnevezett elemeket is tartalmazó periódusos rendszert. Szerencsére a zsűri tagjai – akik Lente Gábor előadása közben éppen azon dolgoztak, hogy az esti részleges eredményhirdetésre minden készen álljon, így az előadásról lemaradtak – másnap reggel a szóbeli fordulón sok-sok érdekességet meghallgathattak erről a kérdésről, de ezúttal már a diákok tolmácsolásában.

A szóbeli forduló zsűrijének elnöke Simonné Sarkadi Lívia egyetemi tanár volt, a zsűri tagjai Nagy Mária kémiatanár, Ősz Katalin egyetemi docens, Várnagy Katalin egyetemi tanár és Pálinkó István egyetemi tanár volt.

A szóbeli forduló – és így az egész rendezvény – ünnepélyes eredményhirdetéssel és zárófogadással fejeződött be.

A verseny két Irinyi-díjasa (a részt vevő kilencedikes, illetve tizedik osztályos tanulók legjobb eredményt elérő egy-egy versenyzője) Farkas Izabella (Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, felkészítő tanára: Albert Attila) és Balogh Zsófia (Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr, felkészítő tanára: Csatóné Zsámbéky Ildikó) voltak.

A rendezvény kiemelt támogatói: a Richter Gedeon Nyrt. és az Emberi Erőforrások Minisztériuma. A program részben az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából a Nemzeti Tehetség Program és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett NTP-TMV-18-0139 azonosító számú pályázati támogatásból valósul meg.

A kategóriák helyezettjei és a különdíjasok az alábbiak lettek:

I.A kategória

  1. Farkas Izabella, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)
  2. Papp Marcell Miklós, Miskolci Herman Ottó Gimnázium (felkészítő tanár: Molnár Krisztina)
  3. Temesvári-Nagy Levente, Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium (felkészítő tanár: Szarkowicz Judit)
  4. Tóth Gábor Ábris, Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium (felkészítő tanár: Ferenczyné Molnár Márta)
  5. Szabó Péter Levente, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanárok: Keglevich Kristóf, Balázsné Kerek Marianna)
  6. Jánosik Máté, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Pőheimné Steininger Éva)
  7. Lemaitre Lucien, Németh László Gimnázium és Általános Iskola, Hódmezővásárhely (felkészítő tanár: Matyuska Ferenc)
  8. Yokota Adan, Gödöllői Török Ignác Gimnázium (felkészítő tanárok: Karasz Gyöngyi, Kalocsai Ottó)
  9. Réti Zoltán, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)
  10. Kaiser Dániel, Tamási Áron Gimnázium, Székelyudvarhely (felkészítő tanár: Horváth Rozália)
  11. Flódung Áron, Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Kollégium és Pedagógiai Intézet, Pécs (felkészítő tanár: Sinkóné Erdősi Gyöngyi)
  12. Turányi Vilmos, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Keglevich Kristóf)

I.B kategória

  1. Emri Katalin Nóra, Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen (felkészítő tanár: Hotziné Pócsi Anikó)
  2. Bagu Bálint, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Villányi Attila)
  3. Rácz Huba, Szegedi Radnóti Miklós Kisérleti Gimnázium (felkészítő tanár: Csúri Péter)
  4. Tóth Nóra, Kecskeméti Katona József Gimnázium (felkészítő tanárok: Sáróné Jéga-Szabó Irén, Tóth Zsolt)
  5. Takács Alexander, Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, Pécs (felkészítő tanár: Mostbacher Éva)
  6. Gólya István, Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen (felkészítő tanár: Hotziné Pócsi Anikó)
  7. Hajdu Kolos, Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Homoki Árpád)
  8. Soltész Dávid, Pécsi Leőwey Klára Gimnázium (felkészítő tanár: Nagy Mária)
  9. Vadász Roland, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Villányi Attila)
  10. Kósa Viola, Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium (felkészítő tanárok: Vargáné Hajdú Mária, Labancz István)

I.C kategória

  1. Klebercz Tímea, Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma (felkészítő tanár: Márta József István)
  2. Lovász Gergő, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma (felkészítő tanár: Mocsári Nóra)
  3. Pintér Kristóf, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma (felkészítő tanár: Mocsári Nóra)

Az I. kategóriában a legeredményesebb elméleti feladatmegoldó Papp Marcell Miklós, a legeredményesebb számítási feladatmegoldó Farkas Izabella volt. A gyakorlati (laboratóriumi) fordulóban legjobb eredményt elért versenyző Szabó Péter Levente lett.

II.A kategória

  1. Balogh Zsófia, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Csatóné Zsámbéky Ildikó)
  2. Benkő Dávid, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)
  3. Keszte Panna, Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium (felkészítő tanár: Hajdú Zoltánné Klug Viktória)
  4. Mihálicz Tímea, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr (felkészítő tanár: Csatóné Zsámbéky Ildikó)
  5. Babcsányi István, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)
  6. Schneider Anna, Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium (felkészítő tanárok: Tölgyesné Kovács Katalin, Bóbics Lilla)
  7. Roth Apor, Székely Mikó Kollégium, Sepsiszentgyörgy (felkészítő tanár: Mihálycsa Szilveszter)
  8. Tóth István, ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely (felkészítő tanár: Tőkéné Czvitkovics Szilvia)
  9. Csoma Balázs, Deák Téri Evangélikus Gimnázium, Budapest (felkészítő tanár: Tasi Zsuzsanna)
    Fülepi Dávid, Salgótarjáni Bolyai János Gimnázium (felkészítő tanár: Soósné Axmann Zsuzsanna)
  10. Benczúr Máté, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest (felkészítő tanár: Schróth Ágnes)
    Bokor Endre, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)
    Veress Hunor, Pál Apostol Katolikus Általános Iskola és Gimnázium, Budapest, (felkészítő tanár: Csikós Csaba)

II.B kategória

  1. Simon Vivien, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Sebő Péter)
  2. Soós Anita Zolna, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Sebő Péter)
  3. Kóta Kata, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (felkészítő tanár: Csúri Péter)
  4. Fajka Lilla, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (felkészítő tanár: Kiss László)
    Szászfai Lőrinc, Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Versits Lívia)
  5. Ritter Csanád, Kecskeméti Református Gimnázium (felkészítő tanárok: Vargáné Hajdú Mária, Tóth Imre)
  6. Lovas Miklós, Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen (felkészítő tanár: Várallyainé Balázs Judit)
    Szikra Botond, Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Kertészné Bagi Beatrix)

II.C kategória

  1. Kucsera Boglárka, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma (felkészítő tanárok: Fábiánné Kőszegi Erzsébet, Berek László)
  2. Talmács Tamás, Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma (felkészítő tanár: Weisz Ilona)
  3. Bátyi Domonkos József, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma (felkészítő tanárok: Fábiánné Kőszegi Erzsébet, Berek László)

A II. kategóriában a legeredményesebb elméleti feladatmegoldó Benkő Dávid, a legeredményesebb számítási feladatmegoldó Balogh Zsófia volt. A gyakorlati (laboratóriumi) fordulóban legjobb eredményt elért versenyző Kóta Kata lett.

Kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért az alábbi felkészítő tanárok kaptak elismerést, illetve egy-egy konferencián való részvételi lehetőséget:
Albert Attila (Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium)
Balázs Zsuzsanna (Verseghy Ferenc Gimnázium, Szolnok)

Kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért az alábbi iskolák kaptak különdíjat:
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium Reanal vegyszercsomag
Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium kirándulás
Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma kirándulás

A 2019-es évben sok minden változott a korábbi évekhez képest: új helyszínen rendeztük a versenyt, hosszú idő után újra analitikai feladatot (is) adtunk a laborgyakorlaton, és a versenybizottság is részben megújult. Bízunk benne, hogy ezek a változások frissítően hatnak majd, és ez az értékes versenysorozat továbbra is töretlenül halad előre, a kémiatanárok és diákok megelégedésére és örömére.

A versenyről további információkat talál az alábbi oldalakon:
• http://www.irinyiverseny.mke.org.hu/: a MKE Irinyi oldala (innen letölthető a verseny története, a versenykiírás, az egyes fordulók feladatsorai és megoldókulcsaik, valamint fényképek)
http://chem.science.unideb.hu/oldal/49: a Debreceni Egyetem Irinyi-oldala (ahol elérhető a gyakorlati forduló feladatsora és megoldókulcsa, a verseny elméleti és gyakorlati fordulójának az összesített eredménye, fényképek, valamint információk a versenyhelyszínekről)
http://lenteg.ttk.pte.hu/ScienceBits/IrinyiForum.html: Irinyi-fórum (ide várjuk a résztvevő tanárok és diákok véleményét – melyeket természetesen a jövő évi verseny szervezésénél igyekszünk figyelembe venni.)

 

Ősz Katalin Várnagy Katalin
a Versenybizottság elnöke
Pécsi Tudományegyetem
a Szervezőbizottság elnöke
Debreceni Egyetem

 

NTP  EMMIEMETOH