beszámoló fejléc

 

Magyar Kémikusok Egyesülete

Beszámoló

Az 57. Irinyi János Középiskolai Kémiaverseny döntője – 2025. április 25-27., Debrecen

NTP-TMV-M-24-B-0040

Pályázati beszámoló

 

Az 57. alkalommal megrendezett Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaversenyt a szokásos módon háromfordulós lebonyolítási rendszerben valósította meg a 15 fős Versenybizottság Ősz Katalin egyetemi docens (Pécsi Tudományegyetem), a Versenybizottság elnöke irányításával. A 2024-2025. évi versenykiírást 2024. október elején tettük közzé a verseny honlapján (https://irinyiverseny.mke.org.hu/), a nevezők regisztrációja október 22-én indult és december 20-ig tartott.

Az első forduló feladatait minden diák a saját iskolájában írta meg 2025. január 23-án, akkor összesen 1967 diák kezdte meg a versenyt. A 2025. március 6-án tartott második fordulóba 665 diák jutott tovább, ezt a fordulót megyénként egy-egy helyszínen rendeztük meg. Az április 25-27 között rendezett döntőben a továbbjutott 201 diákhoz csatlakozott a Felvidékről érkező 4 és az Erdélyből érkező 7 diák, így összesen 214 diákkal kezdődött meg a háromnapos, remek hangulatú esemény.  

2019, 2022, 2023 és 2024 után 2025-ben jelenléti helyszínként ötödik alkalommal a Debreceni Egyetemen rendeztük meg az Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny döntőjét. Ezúttal ismét az Egyetem téri Campuson voltunk, a Kémiai Épület frissen felújított E-szárnyában és az Élettudományi Épületben. A laborfordulók vadonatúj laborokban zajlottak, a zsűri-megbeszélések és a javítások Kémia Épület tantermeiben, a szombat esti előadás a K2 kémiai nagyelőadóban volt. Az írásbeli és a szóbeli vizsgák, valamint a megnyitó és a díjátadó az Élettudományi Épületben volt. A versenyző diákok mellett mintegy harminc szülő is elkísérte a diákokat, a verseny lebonyolításában pedig 112 kémiatanár és 80 segítő működött közre.

A megnyitót április 25-én este tartottuk az Élettudományi Épület nagy előadótermében. Először Várnagy Katalin, a helyi szervezőbizottság elnöke, a DE Kémiai Intézetének igazgatója köszöntötte a verseny diák résztvevőit, a felkészítő tanárokat, emellett a versenybizottság, a Magyar Kémikusok Egyesülete, valamint a helyi szervezőbizottság tagjait. Kun Ferenc, a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológia Karának dékánja elmondta, hogy „…az Irinyi verseny nem csak megmérettetés, hanem egyfajta ünnep is, a kémia iránti kíváncsiság, tudásvágy és a tehetség ünnepe. Nemcsak a gyerekeké ez az ünnep, hanem a tanároké is, ilyenkor mi is feltöltődünk, inspirálódunk, megújítjuk motivációinkat, ami tovább lendít bennünket az oktatói, tanári munkában. Akik eljutottak ide a döntőbe azok már mind nyertesek és minden elismerést megérdemelnek, de a tanáraik és felkészítőik is. A Debreceni Egyetem a hazai természettudományos oktatás fellegvára és szeretettel várják a tanulmányaikat folytatni kívánó diákokat.” A rendezvényen a felszólalók más-más aspektusból mutatták be a kémia társadalmi jelentőségét és szerepét a mindennapi életben.

Balázs Ákos, Debrecen alpolgármestere beszédében kifejtette, hogy „Debrecen egy tudás alapú város és minden olyan kezdeményezést, ami a tudásnak ad helyet és azt táplálja, támogatnak és nagy szeretettel fogadnak. Fontos Debrecen számára, hogy kiváló oktatási intézménye, egyeteme legyen, ezzel is segítve a fiatalok helyben maradását. A világ nagyon komoly változásokon megy keresztül és a kémiában is lépést kell tartani ezzel a környezetünk védelmében. Az egyetemmel több közös projekt is indult, Zöld Kódex készült, ami a helyi stratégiák összessége. Ez tartamaz 50 intézkedést, ami hosszú távon befolyásolja Debrecen jövőjét, ezek közül az egyik intézkedés a környezeti ellenőrző rendszer, melyben 16 kémiai mérőállomáson folyamatosan mérik a környezet állapotát.”   

Győrösi Pál, a Richter Gedeon Nyrt. PR menedzsere elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy „nagyon fontos a cégek számára, hogy ilyen sokan érdeklődnek a kémia iránt, különösen a Richter Gedeon Nyrt. számára. Fontos a város, a cégek és az egyetem együttműködése, hogy itthon maradjanak a fiatalok, szeretnénk, ha az a magas szintű tudás gazdagítaná a várost és a cégeket egyaránt. Ugyanakkor, ha esetleg valaki érdeklődik a külföldi munkavégzés iránt az ma már cégen belül is megteheti ezt, ebben a Richter lehetőséget kínál 1200 fős kutatóbázisával. Eddig egy gyógyszer kifejlesztése 18-20 évbe telt, de a debreceni biotechnológiai üzemnek köszönhetően sokkal kevesebb idő is elég lesz ehhez. Bízom benne, hogy köztünk ülnek azok a személyek, akik le fogják tenni a névjegyüket pár év múlva ezen a területen.”  

Varga Béla, a BorsodChem PR igazgatója előadásában hangsúlyozta, hogy „más vállalatokkal, szervezetekkel karöltve a Kémia Mindenkinek Programban egyre többet teszünk a kémia népszerűsítéséért és évente szervezünk egy projektversenyt is egyetemistáknak, olyan gyakorlati problémára, amit a BorsodChem még nem tudott megoldani és tőlük várják az új megközelítési módok kidolgozását. Az idei évtől a győztes csapat szakmai tanulmányúton vehet részt Kínában az anyavállaltunknál. Aki a kémiától, a kutatásfejlesztés irányába szeretne továbblépni, szívesen látják a Borsodchemnél.”

Végül Ősz Katalin, a Versenybizottság elnöke köszöntötte a jelen lévőket és nyitotta meg a versenyt sok sikert és még több közös élményt kívánva diákoknak, tanároknak egyaránt.

Az idei kulturális program keretében a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának két növendéke, Vasi Zorka és Kovács Krisztián könnyűzenei előadását hallgathattuk meg. Az estét a diákok és a tanárok is vacsorával zárták.

Másnap, április 26-án az Egyetem téri Campuson folytatódott a verseny az írásbeli és gyakorlati fordulókkal. Az előző években már kipróbált és „bevált” menetrend szerint a 9. és 10 osztályos tanulók nem egyszerre írásbeliztek és laboroztak, hanem a 9. osztályosok az írásbelivel, a 10. osztályosok pedig a labor gyakorlattal kezdtek, majd a két csapat helyet cserélt.

A versenyző diákok számára a délután már a pihenésről szólt. Ennek keretében – és a szép időjárásnak is köszönhetően – az egyetem Botanikus kertjében, a Nagyerdő parkosított részén tehettek sétát, az érdeklődők ismertetéssel egybekötött látogatást tehettek az egyetem Főépületében, a Díszudvaron és az Aulában, illetve egy 15 fős csoportnak lehetősége volt az Agóra – Tudományos Élményközpont megtekintésére.

A javítást vállaló kísérőtanárok munkájának eredményeképpen estére részleges eredményhirdetésre kerülhetett sor. Hálásak vagyunk minden kollégának, akik részt vettek a javításban.

A részleges eredményhirdetésre a versenybizottság összeállította azoknak a diákoknak a névsorát, akik a másnapi szóbeli fordulón részt vehettek. Emellett estére a részletes írásbeli- és laborpontszámok is felkerültek a Debreceni Egyetem Kémiai Intézetének Irinyi-oldalára. A hagyományok szerint azonban ezt az eredményhirdetést mindig megelőzi egy izgalmas előadás – ezt idén Lente Gábor egyetemi tanár (Pécsi Tudományegyetem) tartotta „Tudomány a Dűne Univerzumában” címmel.

Az utolsó nap (április 27.) délelőtti szóbeli forduló az Élettudományi Épület nagy előadótermében került megrendezésre. A diákok előadásait pontozó zsűri elnöke Szalay Péter egyetemi tanár, az MKE elnöke volt, a zsűri tagjai Bárány Zsolt Béla kémiatanár, Musza Katalin kémiatanár, egyetemi docens, Ősz Katalin egyetemi docens, valamint Várnagy Katalin egyetemi tanár voltak. A szóbeli fordulón – ahogy azt már megszokhattuk – tartalmas, érdekes és remekül felépített 5-5 perces előadásokat hallgathattunk meg különböző stílusokban. A szóbeli forduló – és így az egész rendezvény – az ünnepélyes eredményhirdetéssel és zárófogadással fejeződött be, melynek során Lente Gábor, a PTE Kémia Intézetének igazgatója vette át az Irinyi-zászlót Várnagy Katalintól, a DE Kémia Intézetének igazgatójától.

Jövőre a Pécsi Tudományegyetem ad otthont az Irinyi Verseny döntőjének 2026. április 10-12. között. Mindenkit sok szeretettel várunk a jövő évi versenyre is!

A verseny díjazottjai:

A 2022-ben alapított és idén immár negyedik alkalommal odaítélt, legjobb szóbeli fordulós előadásért járó Pálinkó István díjat a zsűri döntése alapján idén Desics Panni (Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, felkészítő tanára: Rakota Edina) vehette át.

A verseny 9. és 10. osztályos Irinyi-díjasa 2025-ben a 9. osztályosok közül Kiss Mihály (ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, felkészítő tanárai: Varga Bence és Villányi Attila), a 10. osztályosok közül pedig Milovecz Fruzsina Panka (Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, felkészítő tanára: Albert Attila) lett.

Az egyes kategóriák helyezettjei és a különdíjasok az alábbiak lettek. A szürke háttérszínnel kiemelt versenyzők az Irinyi-plakettet is elnyerték:

I.A kategória:

1.

Széll András, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence)

2.

Desics Panni, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Rakota Edina)

3.

Verebély Levente Péter, Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnázium, Pécs (felkészítő tanárok: László Szilárd, Petz Andrea)

4.

Szabó Ármin, Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium (felkészítő tanár: Labancz István)

5.

Wéber Zara, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Keglevich Kristóf)

6.

Deák Patrik László, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence)

7.

Gincsai Gábor, Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium (felkészítő tanár: Gruber Ildikó Margit)

8.

Rajtik Sándor Barnabás, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Keglevich Kristóf)

9.

Pászti Sámuel, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Keglevich Kristóf)

10.

Berta András, Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium (felkészítő tanár: Labancz István)

11.

Hicsó Máté Kristóf, Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Kurucz Dóra)

11.

Rettegi Ákos, Pannonhalmi Bencés Gimnázium és Szakkollégium (felkészítő tanárok: Borzsák István, Drozdík Attila)

12.

Lovas Bernadett, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Varga Bence)

I.B kategória:

1.

Kiss Mihály, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanárok: Varga Bence, Villányi Attila)

2.

Gelencsér Gergő, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanárok: Varga Bence, Villányi Attila)

3.

Balaton Kristóf, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanárok: Varga Bence, Villányi Attila)

4.

Sovák Csenge Sára, Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Kertészné Bagi Beatrix)

5.

Batár Hanna Dóra, Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen (felkészítő tanárok: Dr. Várallyainé Balázs Judit, Hotziné Pócsi Anikó)

I.C kategória:

1.

Kósik Noel Dániel, Baranya Vármegyei Szakképzési Centrum Pollack Mihály Technikum és Kollégium, Pécs (felkészítő tanár: Selényi Zsófia)

2.

Galgóczi Ádám, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest (felkészítő tanárok: Barabás Gergő)

3.

Lakatos Norbert, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest (felkészítő tanár: Tóth Krisztina)

Az I. kategóriában a legjobb számítási feladatmegoldó Kiss Mihály volt. A legjobb elméleti feladatmegoldók Verebély Levente Péter és Bognár Bertalan lettek. A gyakorlati (laboratóriumi) fordulóban a legeredményesebbeknek Gelencsér Gergő, Rajtik Sándor Barnabás, Fekete Fruzsina Flóra, Kiss Mihály, Csoma Regina Réka és Pántya Nóra bizonyultak. A laboratóriumi gyakorlat során a legkreatívabb hibakompenzációért járó elismerést Széll András nyerte el.

II.A kategória:

1.

Milovecz Fruzsina Panka, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)

2.

Major-Nemes Marcell, Gödöllői Török Ignác Gimnázium (felkészítő tanárok: Kalocsai Ottó, Karasz Gyöngyi)

3.

Perger Mátyás, Jedlik Ányos Gimnázium, Budapest (felkészítő tanár: Elekné Betz Beatrix)

4.

Erdélyi Berta, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)

4.

Keszte Ádám, Budapesti V. kerületi Eötvös József Gimnázium (felkészítő tanár: Tóthné Tarsoly Zita)

5.

Rancea Alex-Krisztián, Báthory István Elméleti Líceum, Kolozsvár (felkészítő tanár: Nyitrai Apollónia)

6.

Szepesi Zoltán László, Budapesti V. kerületi Eötvös József Gimnázium (felkészítő tanár: Tóthné Tarsoly Zita)

7.

Csatári Bence, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)

8.

Borsi Attila, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium (felkészítő tanár: Tóth Eszter)

9.

Tusnády Sára, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (felkészítő tanár: Albert Attila)

10.

Popovits Réka Zsófia, Egri Dobó István Gimnázium (felkészítő tanár: Dr. Prokainé Hajnal Zsuzsanna)

II.B kategória:

1.

Rauf Máté Gábor, Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium (felkészítő tanár: Dr. Huszákné Miklós Dóra)

2.

Kis Ákos, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (felkészítő tanár: Csúri Péter)

3.

Bálint Orsolya, Keszthelyi Vajda János Gimnázium (felkészítő tanár: Szabó Péter)

4.

Hetényi Lőrinc Attila, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Czédulás Katalin)

5.

György Paula, ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, Budapest (felkészítő tanár: Sebő Péter)

II.C kategória:

1.

Takács Dániel, Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium (felkészítő tanár: Mocsári Nóra)

2.

Kreisz Levente, Esztergomi SZC Bottyán János Technikum (felkészítő tanárok: Szekeresné Czinege Erzsébet, Mártáné Kánya Renáta)

3.

Dobos Dominik, Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Technikum (felkészítő tanár: Dr. Feketéné Kiss Judit)

A II. kategóriában a legeredményesebb elméleti feladatmegoldó Kis Ákos lett. A legeredményesebb számítási feladatmegoldók Milovecz Fruzsina Panka és Rancea Alex-Krisztián lettek. A gyakorlati (laboratóriumi) fordulóban Major-Nemes Marcell, Erdélyi Berta, Hetényi Lőrinc Attila, valamint Tóth Balázs értek el kiemelkedő eredményt.

Kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért az alábbi felkészítő tanárok kaptak elismerést:

Keglevich Kristóf 

(Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium)

Labancz István

(Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium)

Kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért az alábbi iskolák kaptak különdíjat:

Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa

REANAL vegyszercsomag

Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnázium, Pécs

RICHTER gyárlátogatás

Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc

EUROAPI gyárlátogatás

Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Iskola, Bonyhád

BÁLINT ANALITIKA gyárlátogatás

Eötvös József Gimnázium és Kollégium, Tata

EGIS gyárlátogatás

Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen                                      

Lars Herzbach és csapata interaktív előadása (BMW Group Debreceni Gyár)

A versenyről további információkat talál az alábbi oldalakon:

A verseny kiemelt támogatója volt a Richter Gedeon Nyrt., EGIS Gyógyszergyár Zrt., az EUROAPI Hungary Kft. és a Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata. További támogatók: ft., Bálint Analitika Kft., LaborExport Kft., MERCK Kft., MESSER Hungarogáz Kft., REANAL LABOR Vegyszerkereskedelmi Kft., UNICAM Magyarország Kft.

A program részben a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Tehetség Program által meghirdetett NTP-TMV-M-24-B-0040 azonosító számú pályázati támogatásból valósul meg.

Budapest, 2025 június 7                                                                                                                                                                                                     Magyar Kémikusok Egyesülete